Cykeln är framtidens transportmedel i Stockholm

 i Okategoriserade

För att förstärka den nuvarande cykeltrenden behövs det fler cykelvägar som hålls farbara under hela året med hjälp av sopsaltning och bra belysning, skriver Klas Elm, VD Svensk Cykling och Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet.

Ta fram cykeln och bli en klimathjälte. Det är en uppmaning från klimatforskare världen över. I Stockholms län kan 70 procent av invånarna nå sitt jobb inom 30 minuter med en vanlig cykel. I Stockholms kommun kan var tredje bilist cykla till jobbet inom samma tid. Men det är bara elva procent i länet som gör det.

“Satsa på effektiva och billiga transportsystem som cykling och gående, genom bland annat cykelbanor och lånecyklar.” Så lyder uppmaningen till världens politiska ledare från mer än 120 klimatexperter på 35 olika internationella forskningsinstitut i rapporten “The Lancet countdown” inför FNs klimattoppmöte i Madrid som pågår mellan 2 och 13 december.

I dag är 80 procent av alla bilresor i svenska tätorter under tre till fyra kilometer. Här är cykeln ett enkelt, billigt och klimatvänligt alternativ som fler borde använda.
Region Stockholm har räknat ut att 70 procent av alla invånare i länet skulle kunna ta sig till jobbet inom 30 minuter med en vanlig cykel om det gick att cykla på alla slags vägar.

Störst andel som kan ta sig till jobbet inom en halvtimme med dessa förutsättningar finns i Solna, Sundbyberg och Stockholm med mellan 80 och 90 procent av invånarna. Lägst är samma andel i Nykvarn med knappt 30 procent. Lägg till detta att ännu fler snabbt kan nå sina jobb med en elcykel.

Men andelen som cyklade till jobbet i Stockholms län under 2015 var endast elva procent. Flest arbetsresor med cykel gjordes i Solna, Stockholm och Lidingö med mellan 14 och 16 procent. Lägst var andelen i Vaxholm, Värmdö och Haninge med två procent.

I Stockholm kan var tredje person som i dag åker bil till jobbet cykla samma sträcka inom 30 minuter. Om dessa personer byter transportsätt skulle 20 liv räddas varje år bland de nya cyklisterna och livet på 60 andra stockholmare skulle räddas varje år till följd av bättre luftkvalitet.

Det är därför dags att tydligare lyfta fram cykeln som framtidens transportmedel för att leva upp till det nationella klimatmålet om att minska koldioxidutsläppen från trafiken med 70 procent mellan 2010 och 2030.

Under 2018 ökade antalet cyklister i centrala Stockholm med 55 procent och biltrafiken minskade något i hela Stockholm . Nyligen kom nyheten att cyklisterna i Solna ökat med 19 procent mellan 2017 och 2019. För att förstärka den nuvarande cykeltrenden behövs det fler cykelvägar som hålls farbara under hela året med hjälp av sopsaltning och bra belysning.

Så ta vara på de möjligheter som du har att cykla till jobbet, utbildningen, fritidsaktiviteter och affären. Se till att de barn som du har i din närhet lär sig att cykla och låt dem cykla till skolan. Gör iordning cykeln som du har i förrådet så att du kan använda den själv eller sälj den till någon som kan få användning av den och uppmana politikerna i din kommun att underlätta för fler att cykla säkert. Tillsammans är vi trafikens miljöhjältar.

Klas Elm, VD Svensk Cykling
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet

Andelen invånare som kan cykla till jobbet inom 30 minuter om det var möjligt att cykla på alla vägar

Stockholm: 81 procent

Danderyd: 67 procent

Lidingö: 75 procent

Nacka: 54 procent

Norrtälje: 63 procent

Täby: 46 procent

Vallentuna: 45 procent

Vaxholm: 49 procent

Värmdö: 49 procent

Österåker: 52 procent

Ekerö: 43 procent

Järfälla: 56 procent

Sigtuna: 61 procent

Sollentuna: 55 procent

Solna: 92 procent

Sundbyberg: 86 procent

Upplands Väsby: 53 procent

Upplands-Bro: 50 procent

Botkyrka: 54 procent

Haninge: 50 procent

Huddinge: 49 procent

Nykvarn: 30 procent

Nynäshamn: 52 procent

Salem: 45 procent

Södertälje: 71 procent

Tyresö: 44 procent

Stockholms län: 70 procent

Andel arbetsresor som sker med cykel i dag

Stockholm: 15 procent

Danderyd: 10 procent

Lidingö: 14 procent

Nacka: 10 procent

Norrtälje: 5 procent

Täby: 9 procent

Vallentuna: 3 procent

Vaxholm: 2 procent

Värmdö: 2 procent

Österåker: 4 procent

Ekerö: 5 procent

Järfälla: 8 procent

Sigtuna: 4 procent

Sollentuna: 9 procent

Solna: 16 procent

Sundbyberg: 10 procent

Upplands Väsby: 6 procent

Upplands-Bro: 5 procent

Botkyrka: 3 procent

Haninge: 2 procent

Huddinge: 5 procent

Nykvarn: 4 procent

Nynäshamn: 4 procent

Salem: 7 procent

Södertälje: 7 procent

Tyresö: 4 procent

Stockholms län: 11 procent

Källa: Region Stockholm: “Potential för arbetspendling med cykel i Stockholms län”, 2019

Denna debattartikel var ursprungligen publicerad i i StockholmDirekt 11 december 2019 och kan läsas här.