Den nyköpta el-lastcykeln gör Malin Augustsson till Göteborgs cyklande trädgårdsmästare

Cykelförsäljningen till konsument i Sverige har ökat med cirka 30 procent under cykelåret 2019/2020 jämfört 2018/2019. Det visar ny statistik från Cykelbranschen. Göteborg är inget undantag. 

– Det har varit ett fantastiskt år som inneburit mycket hårt arbete, säger Simon Hammarström, regionchef för Sportsons butiker i Göteborg.

En av göteborgarna som köpt ny cykel under året är Malin Augustsson, som nu använder sin nya ellastcykel i sitt arbete som trädgårdsmästare. 

 

Simon Hammarström har aldrig tidigare upplevt något liknande som årets vår och sommar. Cyklarna i butikerna har tagit slut och det har varit slut på lagren. 

– Cykelförsäljningen ökade rejält när Folkhälsomyndigheten kom med rekommendationerna om att inte resa med kollektivtrafiken, säger han. 

 

Den ökade försäljningen i Sportsons butiker i Göteborg ligger på samma nivå som i landet i övrigt. Men en butik sticker ut. Det handlar om Sportsons butik i Kålltorp som ökat sin försäljning med 82 procent under cykelåret 2019/20 jämfört med cykelåret innan.

– Vi har också märkt att många vill fixa liv i sina gamla cyklar genom att lämna in dem till våra verkstäder, säger Simon Hammarström. 

 

Nu börjar det ordna till sig med cyklar i butikerna igen.

– Vi lägger större ordrar till cykeltillverkarna än tidigare år, men mitt råd till den som hittar en cykel som man skulle vilja köpa i en cykelbutik är att köpa den cykeln med en gång, säger Simon Hammarström. 

 

I juli köpte Malin Augustsson, trädgårdsmästare och designer i Göteborg, en trehjulig el-lastcykel. Detta för att kunna ta med sig verktyg, växter, jord och fika när hon ska ut till en kund. Malin, som inte har något körkort, brukade tidigare åka kommunalt eller med taxi, men har nu funnit ett effektivare sätt att ta sig fram.

 

– Eftersom jag har protes på högerbenet och bara kan trampa med ett ben har det varit svårt att cykla. Tack vare el-stödet på min lastcykel kan jag nu cykla utan problem, även med tung packning och i uppförsbackar, säger Malin Augustsson. 

 

Malin Augustsson bodde tidigare i Mariestad. Hon tyckte inte att kollektivtrafiken där fungerade så bra.

 

– Då köpte jag en handcykel. Det fungerade okej, men på grund av att muskelmassan i armarna bara är en fjärdedel av den som man har i benen var det väldigt jobbigt. Jag kunde bara cykla korta sträckor på plan mark. Dessutom var det svårt att ha packning med sig, säger hon.

 

Det var i juli som Malin Augustsson bestämde sig för att slå till på en trehjulig lastcykel med el-stöd. 

 

– Jag hade länge funderat på att skaffa mig en lastcykel, men coronapandemin fick mig att slå till. Det kändes inte längre hållbart att resa kommunalt eller med taxi, säger Malin Augustsson.  

 

Känslan av att trampa sig fram på cykel har hon inte upplevt sedan hon var liten. 

 

– Jag har inte cyklat på en vanlig cykel, en sån med pedaler, sen jag var 8 år. Då hade jag stödhjul som lät mig cykla med en fot. När jag blev äldre blev det töntigt med stödhjul och då slutade jag cykla, säger Malin Augustsson. 

 

Idag susar hon fram längs Göteborgs gator och designar, planterar och sköter om trädgårdar. Övrig tid undervisar hon vid Göteborgs universitet. Och så cyklar hon, förstås. 

 

Malin Augustsson

Ålder: 46 år.

Bor: Nordstaden, Göteborg.

Arbete: Trädgårdsmästare och -designer på Trädgårdssalongen.

 

Kontakt 

Malin Augustsson, cyklande trädgårdsmästare, 0709-610279, malin@tradgardssalongen.se 

Simon Hammarström, 070-409 42 36, simon.hammarstrom@sportson.se