Den nya racercykeln har gjort soffpotatisen Maria Elvåker i Linköping till en hälsomänniska

Cykelförsäljningen till konsument har ökat med cirka 30 procent under cykelåret 2019/2020 jämfört med 2018/2019. Det visar ny statistik från Cykelbranschen.

Linköping är inget undantag. 

– Vi har sålt omkring 20 procent fler cyklar under det senaste året, säger Christian Gustafsson, ägare till Västra Cykelaffären i Vasastan i Linköping. 

En av många Linköpingsbor som köpt en ny cykel i år är Maria Elvåker som cyklat sig från soffpotatis till hälsomänniska.

 

När coronapandemin nådde Sverige märkte Christian Gustafsson på Västra Cykelaffären en explosion i försäljningen av MTB-cyklar. Innan semestrarna och under hela sommaren var det försäljningen av racercyklar som ökade mest. 

– Personer har kommit till oss och köpt avancerade cyklar för pengarna som de hade tänkt att använda för utlandssemestern. Vi har också haft många familjer som köpt cyklar till alla i familjen för att kunna ta sig ut på cykelsemester, säger Christian Gustafsson.

 

När nu många har börjat ta sig till jobbet igen efter sommaren har försäljningen av standardcyklar och elcyklar ökat. 

– Nu saknar vi tyvärr cyklar i de lägre prissegmentet, men det kommer att komma in nya cyklar inom de närmaste veckorna, säger Christian Gustafsson. 

Men det innebär inte att det nu är långt i cykelaffären. Trycket på cykelreparationer är fortsatt högt. 

 

“Jag kommer aldrig klara att cykla så långt”. Det var det första Maria Elvåker från Linköping tänkte när kollegorna föreslog att de skulle cykla en längre sträcka i våras. I maj månad köpte hon en racercykel. I dag cykelpendlar hon till och från jobbet varje dag och avlägger flera mil på sin nya racercykel när hon har tid. 

 

– Jag har gått från soffpotatis till hälsomänniska på bara några månader. Det känns fantastiskt. 

 

Allt började när Maria Elvåker bytte jobb och kunde börja cykla de sex kilometrarna från hemmet till arbetsplatsen varje morgon och samma väg hem igen. När hon dessutom fick reda på att några medarbetare hade en cykelgrupp växte nyfikenheten. 

 

– Det är ett gäng kollegor, vissa erfarna och andra nybörjare, som brukar cykla landsväg tillsammans. Jag bestämde mig för att hänga på och bara några veckor senare köpte jag min egna racercykel, säger Maria Elvåker. 

 

Sedan den första långa turen med cykelgruppen har hon varit fast. Idag ser hon cykeln som sitt främsta transportmedel – något som förbättrar hälsan, ger mer energi och dessutom låter henne upptäcka nya platser i närområdet. 

 

– Jag hade aldrig åkt på de vägar som jag cyklar på med bilen. Även när man har bott länge i en stad är det ett perfekt sätt att lära känna nya områden på, säger Maria Elvåker. 

 

Idag är några mil på cykeln ingen större utmaning, men Maria försöker fortfarande att vänja sig vid att vara en hälsomänniska. 

 

– Tidigare var jag väldigt bekväm av mig. Jag vägde alltid in parametrar som distans, väder och huruvida jag skulle bli svettig eller inte när jag skulle cykla. Då blev det allt som ofta att jag tog bilen eller bussen istället. Nu cyklar jag varje dag och tar inte ens med vädret i beräkningen – det gäller bara att ha bra kläder på sig och kanske ett ombyte om man vill, säger hon.

 

Maria Elvåker

Ålder: 39 år. 

Bor: Vidingsjö, Linköping

Arbete: Kommunikatör på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

 

Kontakt

Maria Elvåker, cyklande kommunikatör, 070-9350693 elvakermaria@gmail.com

Christian Gustafsson, ägare Västra Cykelaffären, christian@vastracykel.se, 013-123075