Vintercyklandet ökar enligt Sifo – dubbdäck slutsålda hos grossister

 i Pressmeddelanden

Vintertid cyklar 18 procent av befolkningen någon gång varje vecka, en ökning, med två procentenheter sedan föregående år. Det visar en färsk Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Svensk Cykling. För den här säsongen är dubbdäcken i princip redan slutsålda hos flera ledande grossister.

 Sedan ett antal år har landets cykelpendlare upptäckt att det ofta går att cykla året runt, även vintertid. Så många som 18 procent, eller nära en femtedel om man så vill, av befolkningen tar cykeln till jobbet eller skola/universitet minst en dag i veckan,

Så många som var tionde svensk, 10 procent, cykelpendlar dessutom fyra dagar i veckan eller mer. I åldersgruppen upp till 29 år är det en större andel som vintercyklar: 31 procent, alltså nära var tredje person, en ökning med hela sju procentenheter sedan förra året.

– Att vintercyklandet håller i och till och med ökar är positivt, det är ett tecken på att vi börjar få en mogen cyklingskultur i Sverige. Träningstrenden med året runt-cyklande bidrar också. Cyklisterna blir allt mer kunniga och investerar i rätt utrustning, vilket också märks i den ökade försäljningen av kläder och utrustning för vintern i cykelfackhandeln, säger Klas Elm, VD Svensk Cykling, som också passar på att dela ut en brasklapp:

– Det gäller samtidigt att landets kommuner fortsätter att arbeta aktivt för att hålla cykelvägarna i körbart skick även vid snö och minusgrader och inte börjar bortprioritera till förmån för snöröjda bilvägar

En direkt följd av det stora intresset för vintercykling är en allt större efterfrågan på dubbdäck, som i år fått dramatiska konsekvenser hos flera ledande grossister:

– För den här säsongen är dubbdäcken i princip redan slutsålda. Dubbdäcksförsäljningen har i år ökat med över 20 procent, och året dessförinnan var ökningen ännu större, säger Mats Douhan, VD Vartex, en av landets ledande grossister inom cykel., som också noterat vart trenden lutar:

– Framför allt ser vi att konsumenten köper sina däck tidigare på säsongen, man vill inte riskera att bli utan dubbdäck. Vi ser också en trend att konsumenten väljer ett dyrare däck med fler dubbar än tidigare.