Svensk Cykling avlivar myten om farliga cyklister

 i Pressmeddelanden

Det är en myt att cyklister är trafikfarliga.
– Nu är det dags att redovisa fakta. Som det faktum att av 183 000 böter för trafikbrott förra året står cyklister för knappt tre promille, säger Klas Elm, VD i Svensk Cykling, som menar att debatten präglas av faktafusk.

Svensk Cykling, paraplyorganisation för Sveriges cykelorganisationer, går nu till generalangrepp mot den hårdvinklade debatten om cyklisters påstådda farlighet i trafiken.

– Den verkligen konflikten i trafiken beror på en ny trafikmaktsordning. Bilar har tidigare dominerat stadsbilden. Nu tar cyklisterna sin rättmätiga plats. Då rubbas maktordningen och en konflikt uppstår om fördelning av markyta och vilket trafikslag som ska prioriteras när det gäller framkomlighet, säger Klas Elm, VD Svensk Cykling.

Svensk Cykling har undersökt hur fördelningen av ordningsbot för trafikbrott ser ut. Totalt utfärdades knappt 183 000 böter under 2015. Av dessa utfärdades drygt 182 320 till bilister varav till exempel 166 328 till fortkörare och 905 till bilister som kört mot rött ljus.

För cyklister under samma period utfärdades ordningsbot till 517 cyklister, huvudsakligen på grund av rödljuskörning. Cyklister utgör således knappt tre promille av det totala antalet utfärdade böter under föregående år.

Sammanställningen för polisens inrapporterade trafikbrott under 2015 visar att det totalt anmäldes omkring 80 000 brott mot trafikbrottslagen – 26 100 rattfylleribrott, varav 13 100 skett under påverkan av narkotika och32 000 fall av olovlig körning.

Statistiken för antalet personer misstänkta för trafikbrott är inte heller någon upplyftande läsning: under 2015 var cirka 9 550 personer misstänkta för rattfylleri och nära 5770 personer misstänkta för rattfylleri under påverkan av narkotika.

– Självklart beror siffrorna på vilka insatser polisen gör, men poängen är: cyklister kör inte ihjäl någon. Detsamma kan inte sägas om de bilister som kör mot rött, kör for fört eller kör bil påverkade av alkohol eller droger, säger Klas Elm och fortsätter:

– Debatten om den farliga cyklisten är ett klassiskt fall av anekdotisk bevisföring. Men bygger man argument på det viset ägnar man sig åt systematiskt faktafusk. Därför är det hög tid att vi tittar på fakta, säger Klas Elm

Cyklandet i städerna har ökat och därmed trängseln på cykelbanorna, som leder till mer friktion mellan trafikslag.

– Visst bryter även cyklister mot trafikreglerna, och det är en osunt aggressiv stämning i trafiken just nu, men det beror på att vi byggt hela vår infrastruktur för bilarnas framkomlighet och bekvämlighet.

Reflexmässigt pekas cyklister ut som problemet. Idén om att cyklister ska rätta sig in i ledet i bilsamhället och ”uppfostras”. Men det är inte cyklisterna som är boven i dramat.