”Cykeln är framtidens transportmedel i Göteborg”

Artikelförfattarna menar att mycket skulle kunna göras för miljön om fler valde cykeln framför bilen på väg till och från jobbet.

Ta fram cykeln och bli en klimathjälte. Det är en uppmaning från klimatforskare världen över. I Göteborg kan nästan hälften av de som jobbar eller studerar på gymnasiet ta sig till jobbet eller skolan med en vanlig cykel inom 30 minuter. Men bara tio procent av vardagsresorna i Göteborg görs med cykel.

“Satsa på effektiva och billiga transportsystem som cykling och gående, genom bland annat cykelbanor och lånecyklar.” Så lyder uppmaningen till världens politiska ledare från mer än 120 klimatexperter på 35 olika internationella forskningsinstitut i rapporten “The Lancet countdown” inför FNs klimattoppmöte i Madrid.

I dag är 80 procent av alla bilresor som görs i svenska tätorter under tre till fyra kilometer. För dessa och många andra resor är cykeln ett enkelt, billigt och klimatvänligt alternativ.

45 respektive 46 procent av alla göteborgare kan cykla till sitt jobb eller gymnasieskola inom 30 minuter, men det är bara tio procent av göteborgarna som uppger att de cyklar nästan varje dagAllt detta enligt den studie av potentialen för cykling som Västra Götalandsregionen har gjort.

Men då ska vi komma ihåg två saker. Dels att ännu fler snabbt kan ta sig till sitt jobb eller sin skola med en elcykel och att när Göteborgs stad i fjol mätte trafiken i stan framkom det att endast sex procent av resorna verkligen skedde med cykel.

Varje person som byter bilen mot cykeln gör en stor skillnad för sig själv, för miljön och för alla medtrafikanter. Den egna hälsan förbättras, färre fastnar i bilköer, färre trängs i kollektivtrafiken och vi alla har nytta av att koldioxidutsläpp och buller minskar när vi cyklar. Det är därför dags att tydligare lyfta fram cykeln som framtidens transportmedel.

Det svenska klimatmålet för transporterna innebär att dess koldioxidutsläpp ska minska med 70 procent mellan 2010 och 2030. Efter snart halva tiden har utsläppen bara minskat med 20 procent.

För att nå målet behöver många fler cykla. Mer av investeringarna i infrastruktur måste gå till att fler kan cykla säkert och det måste bli slut på att skattepengar subventionerar användningen av fossila bränslen med miljardbelopp varje år.

Dessa subventioner kan jämföras med de 368 miljoner kronor som användes till elcykelpremien under 2018 och som subventionerade inköp av 89 396 elcyklar. Nu ersätter varannan resa med dessa elcyklar en bilresa enligt Naturvårdsverkets utvärdering.

Vi har nu en cykeltrend. Under 2018 ökade antalet cyklister i Göteborg med tolv procent och biltrafiken minskade något. För att förstärka trenden behövs det fler cykelvägar som hålls farbara året runt med hjälp av sopsaltning och bra belysning.

Så ta vara på de möjligheter som du har att cykla till jobbet, utbildningen, fritidsaktiviteter och affären. Se till att de barn som du har i din närhet lär sig att cykla och låt dem cykla till skolan. Gör iordning cykeln som du har i förrådet så att du kan använda den själv eller sälj den till någon som kan få användning av den. Och uppmana politikerna i din kommun att underlätta för fler att cykla säkert. Tillsammans är vi trafikens miljöhjältar.

Denna debattartikel var ursprunglig publicerad i GöteborgDirekt 18 december 2019 och kan läsas här.