Sluta rata cykeln, boråsare

Ta fram cykeln och bli en klimathjälte. Det är en uppmaning från klimatforskare världen över. I Västra Götaland kan 37 procent av de som jobbar och 42 procent av de som studerar på gymnasiet ta sig till jobbet eller skolan med en vanlig cykel inom 30 minuter. Men bara sju procent av invånarna i Västra Götaland cyklar nästan varje dag. 

 

“Satsa på effektiva och billiga transportsystem som cykling och gående, genom bland annat cykelbanor och lånecyklar.” Så lyder uppmaningen till världens politiska ledare från mer än 120 klimatexperter på 35 olika internationella forskningsinstitut i rapporten “The Lancet countdown” inför FNs klimattoppmöte i Madrid som pågår mellan 2 och 13 december. 

 

I dag är 80 procent av alla bilresor som vi gör i tätorter i Sverige under tre till fyra kilometer. För dessa och många andra resor är cykeln ett enkelt, billigt och klimatvänligt alternativ. Sanningen är att väldigt många av oss har möjlighet att snabbt ta oss till jobbet eller skolan med en vanlig cykel. 

 

I Borås kan 50 procent av invånarna nå sitt jobb inom 30 minuter med en cykel och 42 procent av gymnasieeleverna når sin skolan inom samma tid, men det är bara tre procent av boråsarna som cyklar nästan varje dag. Det är en väldigt liten andel för att vara i en av Sveriges största städer. 

 

Omkring 35 procent av invånarna och lika stor andel av gymnasieeleverna i Tranemo och Ulricehamn kan ta sig till jobbet eller skolan inom 30 minuter, men andelen som cyklar skiljer sig. Medan tio procent av Tranemoborna cyklar de flesta dagar är det bara tre procent av Ulricehamnsborna som gör det samma. 

 

Och då ska vi komma ihåg att ännu fler snabbt kan ta sig till sitt jobb eller sin skola med en elcykel. Allt detta enligt den studie av potentialen för cykling som Västra Götalandsregionen har gjort. 

 

Resvaneundersökningarna från Trafikanalys uppskattar att sju procent av västragötalänningarna cyklar en genomsnittlig dag. 

 

Varje person som byter bilen mot cykeln gör en stor skillnad för sig själv, för miljön och för alla medtrafikanter. Den egna hälsan förbättras, färre fastnar i bilköer, färre trängs i kollektivtrafiken och vi alla har nytta av att koldioxidutsläpp och buller minskar när vi cyklar. Det är därför dags att tydligare lyfta fram cykeln som framtidens transportmedel. 

 

Den svenska riksdagen har antagit ett klimatmål för transporterna i Sverige. Det innebär att utsläppen av koldioxid från trafiken ska minska med 70 procent mellan 2010 och 2030. Efter snart halva tiden har utsläppen bara minskat med 20 procent och under 2018 ökade utsläppen. 

 

För att nå målet behöver transportpolitiken läggas om. Många fler måste cykla. Då duger det inte med att den rådande nationella planen för investeringar i infrastruktur bara innehåller en liten skärva till att göra det möjligt för fler att cykla säkert. 

 

Till det kommer att vi med våra skattepengar fortsätter att subventionera användningen av fossila bränslen med miljardbelopp varje år.

 

Dessa subventioner kan jämföras med de 368 miljoner kronor som användes till elcykelpremien under 2018 och som subventionerade inköp av 89 396 elcyklar. Nu ersätter varannan resa med dessa elcyklar en bilresa enligt Naturvårdsverkets utvärdering. 

 

Under 2018 ökade antalet cyklister i centrala Stockholm med 55 procent. Under samma år ökade cyklingen i Göteborg med tolv procent och i Malmö med sex procent. Samtidigt har biltrafiken minskat något i såväl Stockholm, Göteborg som Malmö.

 

Vi har nu en cykeltrend. För att förstärka den behövs det insatser som gör det möjligt för fler att cykla året runt. Det behövs fler cykelvägar som hålls farbara under vintern med hjälp av sopsaltning och bra belysning. 

 

Så ta vara på de möjligheter som du har att cykla till jobbet, utbildningen, fritidsaktiviteter och affären. Se till att de barn som du har i din närhet lär sig att cykla och låt dem cykla till skolan. Ge dig ett nyårslöfte om att göra iordning cykeln som du har i förrådet så att du kan använda den själv eller sälj den till någon som kan få användning av den. Och uppmana politikerna i din kommun att underlätta för fler att cykla säkert. Tillsammans är vi trafikens miljöhjältar.

 

Klas Elm, VD Svensk Cykling

Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandets riksstyrelse

Arne Ekberg, ordförande Cykelfrämjandets lokalkrets i Sjuhärad

 

Statistik

Andel invånare som kan cykla till sitt arbete inom 30 minuter

 

Bollebygd 14 procent

Borås 50 procent

Herrljunga 29 procent

Mark 30 procent

Svenljunga 25 procent

Tranemo 37 procent

Ulricehamn 33 procent

Vårgårda 28 procent

 

Andel invånare cyklar nästan varje dag

 

Bollebygd 6 procent

Borås 3 procent

Herrljunga 15 procent

Mark 5 procent

Svenljunga 6 procent

Tranemo 10 procent

Ulricehamn 3 procent

Vårgårda 13 procent

 

Källa: Västra Götalandsregionen “Gå! Cykla! Elcykla! En studie om potentialen i ett ökat hållbart resande”, 2018

 

Denna debattartikel publicerades ursprungligen i i Borås Tidning 13 december 2019 och kan läsas här.