”Återinför elcykelpremien – den fungerade bra”

Det står nu klart att elcykelpremien fungerade bra. 89 396 elcyklar som köptes mellan hösten 2017 och hösten 2018 fick ekonomisk ersättning. Varannan resa som sker med dessa elcyklar ersätter en bilresa, visar en ny utvärdering från Naturvårdsverket. Det innebär att elcykelpremien var effektiv. Ett litet ekonomiskt stöd från staten fick 10 000-tals personer att överge bilen för att i stället ta sig fram aktivt och klimatsmart.

I Göteborg ser vi en cykelboom. Mellan 2011 och 2018 har antalet cykelresor ökat med 34 procent. Bara under 2018, när elcykelpremien gällde, var ökningen tolv procent. Men än finns det gott om plats på stadens cykelbanor.

Däremot är det fortfarande långa bilköer under det som konstigt nog kallas för rusningstrafik. Men under 2018 minskade faktiskt bilåkandet i Göteborg med en procent. Det tycks därför finnas ett samband mellan att elcyklarna blir fler och bilåkandet minskar.

Lägg till det att varje bilresa som i stället blir en resa med en elcykel innebär en hälsovinst för individen och mindre utsläpp, vägslitage, buller och trängsel för oss alla.

Starka argument

Det gör att argumenten för att återinföra elcykelpremien är starka. Det samlade ekonomiska stödet för dessa 89 396 elcyklar var 368 miljoner kronor eller i genomsnitt 4 118 kronor per cykel. Och varannan gång som dessa elcyklar rullar fram har de ersatt en bilresa.

Det ska jämföras med den klimatbonus som nu betalas ut till bilar med låga eller inga koldioxidutsläpp. För i år finns 1 240 000 miljoner kronor avsatta för denna klimatbonus. I den första utbetalningen för januari i år fick 2 200 bilägare i genomsnitt 33 636 kronor var. Det gör att klimatbonusen kommer att räcka till mellan 35 000 och 40 000 bilar. Visst minskar detta utsläppen, men trängseln och vägslitaget är kvar. Och någon hälsovinst blir det inte.

”Hipsters på Södermalm”

Inför valet 2018 mötte elcykelpremien hård kritik. Det hävdades bland annat att pengarna mest skulle gynna boende i storstäderna eller “hipsters på Södermalm” i Stockholm.

Naturvårdsverkets utvärdering “Elcykling – vem, hur och varför? En utvärdering med elfordonspremien som utgångspunkt” visar något helt annat:

• Flest utbetalningar per 1 000 invånare har gått till boende i Halland, Gotland och Blekinge.

• Andelen utbetalningar är större bland boende i mindre tätorter och landsbygdskommuner än i storstäder.

• Det högsta genomsnittliga beviljade beloppet har betalat till elcykelköpare i Jämtland.

• Andelen äldre personer som fått premien är större än andelen yngre.

Friskvårdsbidrag till cykel

Om regeringen inte vill återinföra elcykelpremien vill Svensk Cykling se tre andra insatser för att stimulera aktiva transporter i Sverige.

1. Gör reseavdraget oberoende av vilket fordon som man reser med.

2. Ta bort förmånsskatten för den som har en förmånscykel via sin arbetsgivare. Upplägget kan liknas vid Hem-PC-reformen under 1990-talet.

3. Låt anställda använda friskvårdsbidraget till cykel så den behandlas på samma sätt som ett gymkort som subventioneras av en arbetsgivaren.