Sverige tar plats i European Cyclists Federation (ECF)

Lars Strömgren, ordförande i Svensk Cykling och Cykelfrämjandet, har valts till vice president i European Cyclists Federation (ECF):
– Det är hedrande, men framför allt gynnsamt för utvecklingen av den svenska cykelrörelsen, och ett erkännande av att vårt arbete för att öka cyklandet i landet är på rätt väg.

Den årliga världskonferensen om cykling Velo-City med temat ”Cycling: Future Maker” pågår denna vecka i franska Nantes. Den rankas som den ledande cykelkonferensen i världen och arrangeras av European Cyclists Federation (ECF).
Konferensen inleddes med ECF:s årsmöte, där två viktiga beslut fattades som innebär stora möjligheter för cykling i Sverige. För det första spikades att ECF:s nästa årsmöte kommer att äga rum i Stockholm våren 2016.

– Det blir en viktig möjlighet för Stockholm att få visa upp sitt cykelarbete samt kunna ta hjälp av cykelexperter från hela världen, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet och Svensk Cykling.
Årsmötet beslutade också att välja in Lars Strömgren i ECF:s styrelse, vilket ger honom titeln vice president. Uppdraget är på två år.

– Det innebär att det aktiva arbetet som sker i Sverige på cykelområdet kommer att få en tydligare närvaro i EU och inom de europeiska länderna. Det innebär också att det blir lättare för den svenska cykelrörelsen att få tillgång till internationella expertis.

– Att bli invald i ECFs styrelse är hedrande och det ska bli spännande att få representera Sverige och den svenska cykelrörelsen i ett internationellt sammanhang. Sverige har mycket att lära av andra länder på cykelområdet och jag hoppas och tror att svensk representation i ECF: s styrelse kan betyda mycket för cykelns utveckling i Sverige, Lars Strömgren.
Lars Strömgren har själv aktiv på konferensen i flera diskussioner som rör hur man kan förbättra cyklandets villkor, samt för att lära av internationella erfarenheter.

– Cykling är på agendan och det är inte bara i Sverige man ser en våg av nya cyklister. Cykeln har länge varit ett transportslag på undantag och den ökande cyklingen ställer nya krav på infrastruktur. Det skapar också nya möjligheter för samhällsutveckling.